Ondernemers: wees online gastheer

Laatst werd ik gevraagd om tips voor websiteoptimalisatie te geven aan een groep ondernemers op de Brabantse Wal. De groep volgde een cursus gastheerschap: je omgeving leren kennen (natuur, cultuur) en die kennis inzetten door bijvoorbeeld je klanten op bijzondere plekjes in de buurt te kunnen wijzen. Online doen ondernemers vaak erg weinig met hun directe omgeving, een gemiste kans.

Beleving overbrengen

Soms zijn er wel wat foto’s, of standaard Wikipediatekstjes over de omgeving te vinden. Met name in de toeristische sector. Die info is voor sommige bezoekers interessant. Maar er zijn meer manieren om de beleving van je omgeving overbrengen via je site. Laten we dit online gastheerschap noemen. In plaats van links te plaatsen naar de VVV en lokale bootjesverhuurder, kun je jouw omgeving op een originele manier tonen en bezoekers op je site houden. Een voorbeeld:

Show, don’t tell

Stel, je bent eigenaar van camping Konkuru, een camping die zicht richt op de actieve vakantieganger: hardlopers, wandelaars, surfers, wielrenners, noem maar op. Je kunt bezoekers van je site dan wel vertellen dat je rondom camping Konkuru fantastisch kunt wielrennen, maar je kunt het ze ook laten zien. Zet naast het tekstje over de ‘vele fietsroutes in de buurt’ live klassementen van Strava (een app die wielrenners gebruiken om hun routes te tracken). Of: maak een ‘Camping Konkuru’-route aan op Strava en daag je gasten uit om de snelste tijd neer te zetten. Misschien een gratis overnachting aanbieden aan de winnaars?

Nog een voorbeeld:

Hotel Heidehuis ligt aan de rand van het bos en kijkt uit over een paarse heide. Vanuit de hotelkamers zie je ‘s ochtends hertjes scharrelen en valken over de boomtoppen cirkelen. Versterk de beleving van een verblijf in hotel Heidehuis door webcams die Staatsbosbeheer op het nest van de valkenfamilie heeft gericht te laten zien aan je bezoekers.

Gebruik je ligging

Kortom, maak online gebruik van je fysieke ligging. Plaats niet dat Wikipediatekstje over de bezienswaardigheden in je regio. Er zijn talloze originelere manieren te bedenken om sitebezoekers een voorproefje te geven van wat jouw omgeving te bieden heeft. De speelse toevoegingen aan je site helpen om interesse op te wekken, en leiden misschien wel tot een telefoontje of boeking…